Belka
Czwartek, 28 Marca 2024   imieniny: Aniela, Sykstus, Joanna
Rejestracja Witaj: Gościu, Zaloguj się
 
Belka
 
 

Taryfy za deszcz. Ekspert: nowe Prawo wodne utrudni egzekwowanie opłat za tzw. deszczówkę

Data publikacji: 2017-09-07, Data modyfikacji: 2017-09-07
A A AWydrukDrukuj  
 
Taryfy za deszcz. Ekspert: nowe Prawo wodne utrudni egzekwowanie opłat za tzw. deszczówkę

Nowe Prawo wodne uniemożliwia gminom ujmowanie w taryfach stawek za odprowadzanie wód opadowych i roztopowych urządzeniami kanalizacji deszczowej - uważa prawnik Tymoteusz Mądry.

Obowiązujące od 24 sierpnia niektóre przepisy   nowej ustawy Prawo wodne wprowadziły szereg zmian w ustawie z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, w tym nowe brzmienie definicji legalnej pojęcia ścieki. Nowa definicja nie obejmuje już wód opadowych i roztopowych ujętych w otwarte lub zamknięte systemy kanalizacyjne, pochodzące z powierzchni zanieczyszczonych o trwałej nawierzchni.

Zdaniem Tymoteusza Mądrego, prawnika w kancelarii SMM Legal konsekwencją zmienionego brzmienia przepisu art. 2 pkt 8 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę (UZZW) jest niemożność ujmowania w taryfach stawek za odprowadzanie wód opadowych i roztopowych urządzeniami kanalizacji deszczowej. 

Jak wskazuje ekspert definicja taryfy zawarta w przepisie art. 2 pkt 12 UZZW określa, że jest ona zestawieniem ogłoszonych publicznie cen i stawek opłat za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków oraz warunków ich stosowania. „Wody opadowe i roztopowe ujęte w systemy kanalizacji deszczowej zostały zaś wyłączone z katalogu ścieków na mocy omawianej nowelizacji UZZW" - zauważa Mądry.

Zwraca przy tym uwagę, że w przepisach nowego Prawa wodnego brakuje też regulacji o charakterze intertemporalnym, odnoszących się do losu prawnego taryf uchwalonych przed wejściem w życie omawianych zmian, poza ujętym w art. 558 zakazem zmiany taryf w związku z wprowadzeniem opłat za usługi wodne. Według niego taki stan prawny rodzi  szereg wątpliwości o los taryf zawierających w swojej treści stawki opłaty za odprowadzanie tzw. deszczówki.

Prawnik wskazuje, że w sytuacji braku przepisów przejściowych zastosowanie powinny znaleźć ogólne reguły obowiązywania i uchylania aktów prawa miejscowego wyrażone w Rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r w sprawie zasad techniki prawodawczej (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 283, dalej także: „ZTP"). 

Z ich treści wynika, że każda zmiana przepisów ustawy prowadząca do zmiany zakresu spraw przekazanych do uregulowania danym aktem prawa miejscowego, jakim zgodnie z dominującym poglądem jest uchwała rady gminy ws. zatwierdzenia taryf, powoduje utratę mocy obowiązującej takiego aktu prawa miejscowego. 

„Przekładając to na język praktyczny wydaje się, że zasadnym jest wniosek, iż z dniem 24 sierpnia 2017 r. (tj. dniem wejścia w życie umawianej zmiany UZZW) moc utraciły wszystkie taryfy przewidujące w swojej treści stawki opłaty za odprowadzenie wód opadowych i roztopowych ujętych w systemy kanalizacji deszczowej" - wyjaśnia Mądry.

Jego zdaniem osobnym problemem wymagającym szerszych rozważań jest także to, czy taryfy te utraciły moc jedynie w zakresie stawek opłaty za tzw. deszczówkę, czy też w całości. 

Ekspert spodziewa się, że w najbliższym czasie mogą pojawić się problemy z egzekwowaniem opłat za odprowadzanie wód opadowych i roztopowych do systemów kanalizacji deszczowej od podmiotów zobowiązanych to ich ponoszenia. W związku z tym jednostki samorządowe mogą być zmuszone szukać nowych sposobów na zapewnienie sobie środków koniecznych do utrzymania tego rodzaju infrastruktury. 

Serwis Samorządowy PAP, Źródło artykułu: Serwis Samorządowy PAP
 
Komentarze
Brak komentarzy, Twój może być pierwszy!
Autor:
Kod z obrazka:
Puste pole z komentarzem
Puste pole z podpisem
Wyszukaj
 
Kreska
Dodaj artykuł
 




Brak sond
 
Newsletter
Bądź na bieżąco z nadchodzącymi imprezami. Zapisz się na bezpłatny newsletter.
 
 
skierniewicki

Powiat skierniewicki – siedzibą powiatu jest miasto Skierniewice, które samo nie wchodzi w jego skład, ponieważ jest miastem na prawach powiatu. W skład powiatu, który powstał w 1999 roku, w województwie łódzkim, wchodzą gminy: Bolimów, Głuchów, Godzianów, Kowiesy, Lipce Reymontowskie, Maków, Nowy Kawęczyn, Skierniewice, Słupia. Powiat w całości składa się z terenów wiejskich.

Turystyka opiera się tu głównie na atrakcjach przyrodniczych. Aby nie przegapić niczego, poleca się korzystanie z licznych, oznakowanych szlaków turystyki pieszej i rowerowej. Zawitamy w ten sposób do wszystkich rezerwatów i parków krajobrazowych, w których podziwiać można nie tylko florę, ale i faunę np. w postaci ptactwa. Kierując się szlakiem starych dworków, zobaczymy także zabytkowe zabudowania. Po całym dniu marszu lub jazdy rowerem odpoczniemy w wiejskim pensjonacie, lub gospodarstwie agroturystycznym. Odzyskanie sił zapewni spokój, cisza i tradycyjna kuchnia bazująca na zdrowych i naturalnych produktach.

 

 

Zgłoś uwagi - uzupełnij wszystkie pola